Vitamines zijn voor iedere sporter van belang. Of je nu topsporter bent of niet. De top 5 van sportvitamines en mineralen.

1. Vitamine D Vitamine D is van belang voor de spieren. Deze vitamine zit vooral in vette vis en die wordt aangemaakt uit zonlicht. Uit onderzoek blijkt dat sporters juist in de zomer hun beste sportprestatie neerzetten. Dan is het vitamine D-gehalte in het lichaam namelijk het hoogst. Extra vitamine D kan de prestaties verbeteren bij sporters met een tekort. En het innemen van voldoende vitamine D kan het risico op botbreuken verminderen.

2.Magnesium Een veelgehoorde klacht bij sporters is kramp in de spieren. Dat kan komen door een tekort aan het mineraal magnesium. Dat zorgt namelijk voor de energiestofwisseling in het lichaam, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Sporters met spierkrampen kunnen baat hebben bij een supplement met extra magnesium. Let op de veilige dosis: van 250 milligram per dag.

3. Vitamine C Vitamine C is de bekendste weerstandvitamine. Matige beweging zorgt ervoor dat de weerstand beter wordt. Maar intensief sporten heeft juist een omgekeerd effect: het immuunsysteem, oftewel de weerstand, wordt erdoor verzwakt omdat topsport veel van het lichaam vraagt. Verschillende onderzoeken geven aanwijzingen dat vitamine C zorgt dat er minder infecties voorkomen bij sporters. Nog een prettige bijkomstigheid is dat extra vitamine C spierpijn en spierschade vermindert. Extra vitamine C heeft mogelijk ook invloed op de sportprestatie, als de sporter niet voldoende vitamine C uit de voeding haalt.

4. Vitamine B1  Hoe meer je beweegt, hoe meer energie je nodig hebt. Ook de behoefte aan B-vitamines neemt dan toe, want B-vitamines zijn nodig voor een goede energiehuishouding. Eet je als sporter niet voldoende of te eenzijdig, dan loop je het risico op een tekort aan B-vitamines. Uit onderzoek blijkt dat dit effect heeft op de fysieke capaciteit. Vooral sporters die ook nog eens op gewicht moeten letten, lopen risico op een tekort. Onderzoek laat ook zien dat sporters die extra vitamine B1 namen, na inspanning minder vermoeidheidsklachten hadden.

5. Natrium Sporters zweten. Vooral duursporters kunnen hierdoor in de problemen komen. Ze kunnen namelijk een tekort krijgen aan het mineraal natrium, dat we kennen als onderdeel van keukenzout. Drinken is de oplossing. Sporters kunnen het beste kiezen voor een isotone drank met koolhydraten en natrium (en andere belangrijke stoffen). Tijdens duursport heb je per uur minimaal een halve liter vocht nodig, maar daarin mineralen, zoals natrium.

Multivitamine  Een gezonde basisvoeding is voor iedereen belangrijk. Voor de top sporters, maar ook voor recreatieve sporters.  Heb je daarnaast een aanvulling nodig? Kies dan voor de allrounder onder de vitamines: een normaalgedoseerde multivitamine. Daarmee zorg je dat je alle vitamines en mineralen binnenkrijgt en optimaal presteert!

Maaltijdvervangers

Snel en blijvend resultaat?
Maaltijdvervangers zijn, de naam zegt het al, producten waarmee je je maaltijden kunt vervangen. Het is zeker waar dat je met maaltijdvervangers snel af kunt vallen – en dat is een probleem. Hoe leuk snelle resultaten ook zijn, gezond zijn ze zeker niet! Als je te snel afvalt , schiet je lichaam daar aardig van in de stress. Daardoor ga je bijvoorbeeld meer spierweefsel afbreken en vertraagt je stofwisseling enorm. Maaltijdvervangers zijn geen duurzame manier om af te vallen. Goed, misschien raak je er wat kilo’s mee kwijt. Je wilt echter niet de rest van je leven op mierzoete shakes blijven leven. Uiteindelijk begin je dus gewoon weer te eten zoals je eerst deed. Het probleem? Dat is precies het dieet waar je oorspronkelijk te dik van bent geworden. En omdat je alleen die maaltijdvervangers gebruikt hebt, heb je ook niet geleerd om gewoon zelf gezonder te eten. Gevolg: die kilo’s zitten er binnen de kortste keren weer aan, en het jojo-effect is begonnen.

Een gezond dieet
Kies voor een gebalanceerd, gevarieerd dieet. Zorg daarbij voor een klein calorietekort, genoeg om ongeveer een halve kilo per week af te vallen. Door langzaam af te vallen, voorkom je dat je vooral spierweefsel verliest en dat je gezond blijft. Zo is je resultaat uiteindelijk een heel stuk duurzamer!

Vragen over afvallen en dieten?

Neem dan contact op met José: j.borger@heliosnieuwleusen.nl

Op zoek naar leuke recepten?

Bekijk dan onze blogpagina met al onze recepten

Een gevarieerd dieet is de sleutel tot succes

Andere blogberichten

Mental Health
José Borger

Top 5 Sportvitamines

Vitamines zijn voor iedere sporter van belang. Of je nu topsporter bent of niet. De top 5 van sportvitamines en mineralen. 1. Vitamine D Vitamine D is van belang voor de spieren. Deze vitamine zit vooral in vette vis en die wordt aangemaakt uit zonlicht. Uit onderzoek blijkt dat sporters juist in de zomer hun beste sportprestatie neerzetten. Dan is het vitamine D-gehalte in het lichaam namelijk het hoogst. Extra vitamine D kan de prestaties verbeteren bij sporters met een tekort. En het innemen van voldoende vitamine D kan het risico op botbreuken verminderen. 2.Magnesium Een veelgehoorde klacht bij sporters is kramp in

Lees verder »
Gezondheid
José Borger

Magnesium bij stress, depressie en angst

Magnesium Magnesium wordt meer verbruikt in stressvolle periodes, waardoor deze voorraad afneemt. Als je een langdurig tekort hebt aan magnesium, kunnen zowel lichamelijke als psychische klachten ontstaan. Naast onrust, hoofdpijn en migraine hebben de klachten met name betrekking tot stress, kramp in je spieren, je energie en weerstand. Een magnesiumtekort maakt je ook gevoeliger voor stress. Het tekort aan magnesium wordt zo alleen maar groter en leidt dus tot meer stress. Het is een vicieuze cirkel geworden. Bij angst, depressie, stress- en burn-out klachten heeft je lichaam meer magnesium nodig. Het mineraal Magnesium speelt een rol bij de energieproductie.Natuurlijke magnesiumbronnen

Lees verder »
Afvallen en dieet
José Borger

Verleidingen

Hieronder een aantal tips voor diegenen die nu thuis zitten en moeite hebben met verleidingen. Zet verleidingen naar een andere plek bv in een andere kast (waar je het minst tegenkomt) Haal de verleiding niet in huis. Hoe meer je in huis hebt hoe groter de verleiding om iets te nemen. Zijn er verleidingen in huis (waar je te veel van eet) geef deze dan weg. Ga iets doen! Met andere woorden leid jezelf af. Door iets te gaan doen wordt de verleiding om te gaan snoepen minder groot. Vouw de was op, bel iemand of laat de hond uit.

Lees verder »
Lifestyle
José Borger

Boost je immuunsysteem

Boost je immuunsysteem Boost je immuunsysteem Hoe sterker je immuunsysteem is, hoe kleiner de kans dat je ziek wordt.Stress, slaapgebrek en een ongezond eetpatroon kunnen allemaal bijdragenaan een verlaagde weerstand.Hieronder een aantal tips hoe je je immuunsysteem kan versterken. Citrus vruchtenVitamine C versterk het immuunsysteem.Enkele populaire citrusvruchten zijn: grapefruit, sinaasappels, madarijnen, limoenen en citroenen. YoghurtYoghurt is een natuurlijke probiotica. Dit zorgt voor de goede bacteriën in je darmen. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat als je jezelf te goed doet aan probiotica, je 33% minder kans hebt op ziektes. WatermeloenEen hydraterende, verfrissende, rijpe watermeloen beval veel antioxidanten. Glutathion (een

Lees verder »
Afvallen en dieet
José Borger

Maaltijdvervangers

Snel en blijvend resultaat?
Maaltijdvervangers zijn, de naam zegt het al, producten waarmee je je maaltijden kunt vervangen. Het is zeker waar dat je met maaltijdvervangers snel af kunt vallen – en dat is een probleem. Hoe leuk snelle resultaten ook zijn, gezond zijn ze zeker niet! Als je te snel afvalt , schiet je lichaam daar aardig van in de stress. Daardoor ga je bijvoorbeeld meer spierweefsel afbreken en vertraagt je stofwisseling enorm.

Lees verder »

Contactformulier

Vragen? Je bent bij ons altijd welkom!
Bel 0529 - 48 43 75

Telefonisch zijn we tijdens onderstaande openingstijden bereikbaar. Via Email kun je ons 24/7 bereiken! 

Helios sport & performance